Amb el nom de Rock Català es coneix el fenomen cultural que es va produir als territoris de parla catalana a l’entorn d’alguns grups de rock, pop rock i altres estils de la música rock que cantaven en català durant la dècada dels noranta. Va rellevar la Nova Cançó com a música de masses en la llengua nacional i en va normalitzar l’ús en un gènere dominat per l’anglès i el castellà.
El precedent del Rock Català és l’Ona Laietana dels anys 70, promoguda per la sala Zeleste, emparentada amb la Nova Cançó, i amb artistes que havien format part del Grup de Folk. La manifestació laietana més massiva va ser el festival contracultural Canet Rock, celebrat entre el 1975 i el 1978. Entre els artistes de l’Ona, els més rockers eren Pau Riba i el conjunt de fusió Companyia Elèctrica Dharma, que, al cap de 20 anys, entraria a formar part del Rock Català. ‘Ciutat podrida’, de La Banda Trapera del Río, cornellanenca i punk, del 1979, es considera la primera cançó rock en català. Als 80, quan la Movida madrilenya, d’expressió castellana, feia furor, feien rock en la llengua pròpia grups com Duble Buble, N’Gai N’Gai, La Madam o Detectors.
El precedent del Rock Català és l’Ona Laietana dels anys 70, promoguda per la sala Zeleste, emparentada amb la Nova Cançó, i amb artistes que havien format part del Grup de Folk. La manifestació laietana més massiva va ser el festival contracultural Canet Rock, celebrat entre el 1975 i el 1978. Entre els artistes de l’Ona, els més rockers eren Pau Riba i el conjunt de fusió Companyia Elèctrica Dharma, que, al cap de 20 anys, entraria a formar part del Rock Català. ‘Ciutat podrida’, de La Banda Trapera del Río, cornellanenca i punk, del 1979, es considera la primera cançó rock en català. Als 80, quan la Movida madrilenya, d’expressió castellana, feia furor, feien rock en la llengua pròpia grups com Duble Buble, N’Gai N’Gai, La Madam o Detectors.
L’èxit del Rock Català té a veure amb la generació dels noranta. Els joves nascuts a la dècada dels setanta gairebé no tenien referents musicals autòctons, havien fet les primeres passes durant la Transició i havien estat escolaritzats en català. Des de la mort de Franco, l’idioma havia guanyat presència, també, en altres àmbits com l’administració o els mitjans de comunicació. Els grups més emblemàtics del moviment provenien de fora de Barcelona. L’esclat massiu va arribar com a conseqüència d’una connexió directa amb el públic, gràcies a un pop-rock desacomplexat, una imatge i un llenguatge molt pròxim amb què s’identificava la joventut catalana –lluny de la figura ‘progre’ i el missatge reivindicatiu de la Nova Cançó–. El detonant va ser l’espectacular èxit de Sopa de Cabra l’any 1989, quasi paral·lel al de Sau, Els Pets, Lax’n’Busto i Sangtraït. Aquestes bandes omplien pavellons i grans recintes amb gires d’entre cinquanta i cent concerts al Principat, aprofitant el circuit musical de festes majors.
El fenomen social batejat com a Rock Català va triomfar a Barcelona el 14 de juny de 1991 al Palau Sant Jordi amb un concert conjunt de quatre dels grans grups amb més acceptació: Sopa de Cabra, Sau, Sangtraït i Els Pets. Hi van assistir més de 22.000 persones, que van fer que l’acte assolís el rècord europeu de públic en un xou musical celebrat en un recinte tancat. L’organitzaven els mànagers dels grups i Ressons, l’organisme de promoció musical de la Generalitat, i TV3 el va retransmetre.
El fenomen social batejat com a Rock Català va triomfar a Barcelona el 14 de juny de 1991 al Palau Sant Jordi amb un concert conjunt de quatre dels grans grups amb més acceptació: Sopa de Cabra, Sau, Sangtraït i Els Pets. Hi van assistir més de 22.000 persones, que van fer que l’acte assolís el rècord europeu de públic en un xou musical celebrat en un recinte tancat. L’organitzaven els mànagers dels grups i Ressons, l’organisme de promoció musical de la Generalitat, i TV3 el va retransmetre.
Si voleu saber més sobre el nou projecte de Papa Juls de Sangtraït, visiteu www.papajuls.com o busqueu-lo al Facebook. Salut!
ResponElimina